:: proiecte | istoric | descarcare | contact | colaboratori ::   :: romana      |     engleza ::
::formular de cerere de finantare | ghidul solicitantului::

 

Ministerul Integrarii Europene

(Direcţia Cooperare Transfrontalieră)

(România)

şi

Ministerul Dezvoltării Regionale si Lucrarilor Publice

(Bulgaria)

 

Ghidul Solicitantului

Propuneri de Proiecte 2001 si 2002

 

Fondul Comun al Proiectelor Mici

RO 0103.05 - BG0107.04

si

RO 2002/000-625-04- BG 2002/000-623-04

 

Cuprins

1. PROGRAMUL FONDUL COMUN AL PROIECTELOR MICI

1.1 Cadrul Istoric

1.2 Obiectivele Programului şi Măsuri Prioritare pentru anul 2000

1.3 Suma disponibilă pentru sprijinul financiar acordat de Autoritatea Contractantă

2. Reguli privind prezenta SOLICITARE DE PROPUNERE DE PROIECTE

2.1 Criterii de eligibilitate

2.1.1 Eligibilitatea Solicitanţilor: cine poate participa

2.1.2 Parteneriate şi Eligibilitatea Partenerilor

2.1.3 Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care poate poate fi făcută o cerere de finanţare nerambursabilă

2.1.4 Costuri Eligibile: costuri ce pot fi luate în considerare pentru finanţarea nerambursabilă

2.2 Cum ar trebui completat un formular şi procedurile specifice

2.2.1 Formularul de cerere de finanţare nerambursabilă şi documentele necesare

2.2.2 Unde şi cum se trimit cererile de finanţare nerambursabilă

2.2.3 Termenul limită

2.2.4 Informaţii suplimentare

2.2.5 Confirmare de primire

2.3 Evaluarea şi Selectarea Cererilor de finanţare nerambursabilă

2.4 Informaţii privind decizia Autorităţii Contractante de a acorda finanţări nerambursabile

2.5 Condiţii aplicabile fazei de implementare a proiectului, ulterior deciziei Autorităţii Contractante de a acorda finanţarea nerambursabilă

3. LISTA anexelor

Anexa A: Formularul de Cerere de Finanţare Nerambursabilă (format Word)

Anexa B: Buget (format Excel)

Anexa C: Matricea Cadru Logic (format Excel)

Anexa D: Diurne (rată/ţară) valabile de la 31 Iulie 2001 (Format Word)

Anexa E: Contractul Standard (format Word)

 

1. FONDUL COMUN AL PROIECTELOR MICI

1.1 Cadrul istoric

În decembrie 1998, Comisia Europeană a emis Reglementarea Phare CBC (2760/98) pentru a obţine un cadru clar pentru implementarea activităţilor în vederea sprijinirii cooperării transfrontaliere prin programul Phare. În cadrul Reglementării CBC au fost făcute menţiuni specifice privind organizarea Fondului Comun al Proiectelor Mici (FCPM) pentru a întări implicarea actorilor locali şi regionali în cooperarea transfrontalieră. Asemenea fonduri vor fi folosite pentru sporirea capacităţii actorilor locali din regiunile de frontieră în vederea identificării şi a dezvoltării acţiunilor comune la scară redusă. Pe baza Reglementării Phare CBC, Guvernele din Bulgaria şi România împreună cu Comisia Europeană au fost de acord, în cadrul Comitetelor Mixte de Cooperare, ca un procent din fondul Programului CBC România- Bulgaria să fie alocat Fondului Comun al Proiectelor Mici (Joint Small Projects Fund – JSPF).

Mecanismele flexibile de finanţare precum Fondul Comun al Proiectelor Mici (FCPM), care susţin intervenţii la scară redusă, adresate necesităţilor locale identificate, sunt un instrument eficient, având în vedere popularitatea sistemului la nivelul actorilor locali/regionali şi relativa rapidă perioadă de implementare.

Din programul Phare 2000 a fost realizată prima finanţare în valoare de 500.000 EUR pentru fiecare ţară. Ambele părţi vor asigura o cofinanţare naţională pentru FCPM în valoare totală de 50.000 EUR. În afara fondurilor Phare alocate pentru acest FCPM, prin contribuţia Phare se pot finanţa costuri indirecte de până la 7% din valoarea totală a costurilor eligibile (maxim 35.000 EUR pentru fiecare ţară) în vederea acoperirii cheltuielilor administrative necesare operării fondului.

Acest Fond Comun al Proiectelor Mici are la bază abordarea pilot adoptată în cadrul Programului Multi-ţară Phare – CREDO, prin care au fost sprijinite un număr de proiecte de cooperare transfrontalieră, la scară redusă, între România şi Bulgaria, în cele două runde ale programului (1997, 1998). Acest fond răspunde la nevoile din regiunea de graniţă fiind un instrument comun în identificarea activităţilor comune din sectoarele prioritare. FCPM va forma o parte principală a modului de abordare adoptat de Bulgaria şi România în Documentul Comun de Programare privitor la programul Phare CBC care este în curs de desfăşurare.

In completare , Fondul Comun al Proiectelor Mici Phare 2001 si 2002 urmareste aceleasi directii ca si cele care au actionat in Programul Phare Fondul Comun al Proiectelor Mici 2000- RO 0002.04. Succesul acestui Program a contribuit in mare masura la imaginea pozitiva si la impactul pe care Programul Phare l-a avut asupra populatiei din regiunile tinta.

În acest context, Ghidul Solicitantului se bazează pe:

 

    1. Obiectivele programului şi măsuri prioritare pentru ANUL 2001 si 2002

Obiectivul general al Fondului Comun al Proiectelor Mici pentru ambii ani 2001 si 2002 este de a susţine activităţile locale de dezvoltare, la scară redusă, de natură transfrontalieră, cu implicarea actorilor locali din regiunile de graniţă: schimburi de experienţă la nivel interuman („people to people”) şi proiecte de mică amploare („soft”). Obiectivul final este intensificarea capacităţii autorităţilor locale şi regionale de a dezvolta şi implementa proiectele comune în viaţa economică, culturală şi socială din zona transfrontalieră.

Organizaţiile non-profit, descentralizate, cum ar fi asociaţiile profesionale şi, în special, cele de interes regional, se dovedesc a avea un impact pozitiv în crearea unui număr de legături directe pe termen lung. FCPM demonstrează că este un instrument flexibil, administrat la nivel local, în vederea asigurării unui nivel maxim de subsidiaritate (complementaritate).

Alte aspecte importante ale FCPM includ:

Având drept scop atingerea acestor obiective, FCPM asigură o abordare flexibilă finanţării acţiunilor la scară mai mică, definită în baza nevoilor locale/regionale şi care au un impact transfrontalier.

 

Obiective imediate

FCPM va sprijini dezvoltarea, în special a activităţilor „people-to-people”, de mici dimensiuni, de-a lungul frontierei, în acord cu Reglementarea Comisiei Europene 1596/2002, Articolul 5.1 şi 5.2. Prin urmare FCPM va sprijinii cooperarea iniţiată în următoarele domenii:

 

În termeni generali, FCPM va urmări:

 

    1. Suma disponibilĂ pentru sprijinul financiar acordat de autoritatea contractantă

Suma globală indicativă disponibilă pentru prezenta Solicitare de Propuneri de Proiecte este de 930,000 EUR,din care:

 

 

Mărimea granturilor

Sumele minime şi maxime ale finanţării nerambursabile aferente proiectelor individuale ce pot fi finanţate în cadrul programului sunt următoarele (valabile în fiecare ţară):

Mai mult, finanţarea nerambursabilă nu poate depăşi 90% din costurile eligibile totale ale proiectului. Diferenţa trebuie să fie finanţată din sursele proprii ale solicitantului sau ale partenerilor acestuia, sau din alte surse, altele decât cele provenind din bugetul Comisiei Europene. Aplicantul şi/sau partenerii din ţara aplicantului trebuie să finanţeze cel puţin 10% din costul total al proiectelor ,numai in numerar.

Salariile prevăzute de solicitant drept contribuţie în natură, la capitolul “resurse umane” din tabelul “Bugetul Proiectului”, vor fi calculate în limitele stabilite de legislaţia românească în vigoare la data lansării prezentei solicitări de proiecte, şi anume:

Nici o sursă finanţată deja sau în curs de finanţare din fonduri nerambursabile Phare sau din alte surse UE, nu poate fi luată în considerare ca şi contribuţie proprie. (Proiectul nu poate fi finanţat din alte fonduri nerambursabile Phare sau alte surse UE).

2. Reguli privind prezenta SOLICITARE DE PROPUNERE DE PROIECTE

Acest Ghid stabileşte regulile de depunere, selecţie şi implementare a proiectelor pentru proiectele sus-menţionate şi este elaborat în conformitate cu Ghidul Practic privind procedurile de contractare Phare, Ispa & Sapard (PRAG), secţiunea 6, „Granturi”.

Vezi şi: http://europa.eu.int/comm/europeaid/tender/gestion/index_en.htm

 

2.1 Criterii de eligibilitate

Exista trei seturi de criterii de eligibilitate. Acestea se referă la:

 

2.1.1 Eligibilitatea solicitanţilor: cine poate participa

Pentru a fi eligibili pentru o finanţare nerambursabilă, solicitanţii trebuie să îndeplinească urmatoarele condiţii:

Pot fi eligibile şi organizaţiile naţionale care au reprezentanţe şi un rol bine

definit în regiunea transfrontalieră. În acest caz se cere documentul de

înregistrare ce dovedeşte că sediul/filiala/sucursala este înregistrată în

regiunea eligibilă.

 

Potenţialii solicitanţi nu sunt în drept să participe la Solicitarea de Propunere de Proiecte sau să primească finanţare nerambursabilă dacă:

Organizaţiile generatoare de profit şi partidele politice nu sunt eligibile.

 

2.1.2 Parteneriate şi eligibilitatea partenerilor

Solicitanţii trebuie să acţioneze în parteneriat cu alte organizaţii din regiunea transfrontalieră.

Organizaţiile solicitante trebuie sa aibe cel putin un partener in proiect de pe partea cealalta a granitei (din Vidin , Vratza, Montana, Veliko Tarnovo, Pleven , Rousse , Silistra si Dobrich).

Organizaţiile care nu au nici un partener de partea cealalta a granitei nu vor fi eligibile

Partenerii solicitanţilor trebuie să îndeplinească aceleaşi criterii de eligibilitate ca şi cele ale solicitantului.

Partenerii (atit din România cit şi din Bulgaria) pot înainta propuneri de proiecte „in oglinda” pentru finantare in tara cealalta.

Proiectele „in oglinda":

Doua organizatii solicitante (cite una de pe fiecare parte a granitei) pot aplica pentru Fondul Comun al Proiectelor Mici in tara fiecareia in acelasi timp si pot primi" finantare in oglinda" pentru proiectul comun (proiect in oglinda). De exemplu , o organizatie din Bulgaria poate solicita o finantare de 100 000 EUR si organizatia partenera din Romania poate solicita suma de 100 000 EUR ( sau o alta suma in limita de pina la

100 000 EUR ) pentru a finanta initiativele comune ale celor doua organizatii(activitati in oglinda pe cele doua parti ale granitei ). Aceleasi activitati nu pot primi finantari de pe ambele parti ale granitei (nici din alte fonduri CE ,nici din contributie proprie).

Fiecare propunere inaintata trebuie sa fie viabila si sa se poata implementa ca parte de sine statatoare. Activitatile prezentate in aplicatie trebuie sa nu se suprapuna , ele trebuie sa fie complementare sau sa se completeze reciproc.

2. Parteneriatul optional

Organizatia solicitanta poate , de asemenea, sa incheie un parteneriat si cu alte organizatii din aceeasi tara.

Partenerii trebuie sa indeplineasca aceleasi conditii de eligibilitate ca si solicitantul

Solicitantul va fi organizaţia conducătoare („lider”) şi, în cazul selecţiei, va fi partea contractantă („beneficiarul”).

2.1.3 Eligibilitatea proiectelor: proiecte pentru care poate fi făcută o cerere de finanţare nerambursabilă

Mărimea proiectelor

Sectoare sau domenii de activitate

În conformitate cu Documentul Comun de Programare Phare CBC România – Bulgaria 2003, aprobat de Comitetul Comun de Cooperare pe 4 aprilie 2003 la Giurgiu/ Romania, şi cu Conceptul de Dezvoltare Regionala si Programul pentr regiunea de granita Romania –Bulgaria , activităţile de cooperare transfrontalieră trebuie să fie raportate la următoarele domenii prioritare:

 

Zone geografice

Activităţile trebuie să se desfaşoare în zona bilaterală de frontieră dintre Bulgaria şi România, anume în judeţele: Vidin, Vratza, Montana, Veliko Târnovo, Pleven, Rousse, Silistra şi Dobrich din Bulgaria şi judeţele: Mehedinţi, Olt, Dolj, Teleorman, Giurgiu, Călăraşi şi Constanţa din România.

Activităţi din afara ariei menţionate nu sunt eligibile pentru finanţare din fonduri Phare. Experţii care nu fac parte din statele membre UE sau din ţările Phare nu pot primi finanţare din fonduri Phare.

 

Tipul activităţilor

Programul poate finanţa mici proiecte durabile în următoarele domenii de activitate:

Conform cu fişa proiectului, Fondul Comun al Proiectelor Mici va sprijini acţiunile „people-to-people” de mici dimensiuni în următoarle domenii prioritare:

Schimburi culturale: Intărirea schimburilor culturale deja existente sau care sunt recent stabilite între grupurile locale de pe ambele părţi ale frontierei. Întâlnirile şi schimburile culturale dintre tineri; activităţile artistice şi de sprijin reciproc; evenimente folclorice şi acţiuni similare, cu accent pe menţinerea tradiţiilor şi a cooperării pe termen lung;

Democraţie locală: Schemele de finanţare vor sprijini crearea şi intensificarea abilităţilor structurilor organizatorice din administraţia locală şi regională şi a altor elemente din societatea democratică (Camere de Comerţ, asociaţii comerciale, sindicate, ONG-uri). Schimbul de vizite, pregătirea proiectelor şi aspectele procedurale conexe vor fi sprijinite prin cursuri de training şi informaţii relevante. Proiectele comune pot de asemenea include elaborarea materialelor pentru cursuri la distanţă, etc. Schimbul de know-how şi experienţă în educaţie, la diferite nivele, vor fi de asemenea susţinute;

Studii de planificare şi dezvoltare: Proiectele care oferă o bază pentru planificare în cadrul regiunii transfrontaliere sunt eligibile. Susţinerea proiectelor creează precondiţii pentru planificarea comună în regiunea transfrontalieră, pentru programe de cercetare comună, pentru dezvoltarea strategiilor comune pentru dezvoltare regională în zona de frontieră cu scopul de a defini în comun priorităţile de dezvoltare, etc. De asemenea, sunt incluse dezvoltarea activităţii de întocmire a proiectelor şi a studiilor de fezabilitate;

Dezvoltarea economică: Sprijin pentru proiectele mici concentrate pe rentabilizarea activităţilor economice, obţinându-se în acest fel o creştere a bazei economice a regiunii de frontieră. De exemplu propunerile pentru dezvoltarea întreprinderilor la scară redusă, iniţiative de marketing, studii de piaţă, activităţi de pregătire profesională, prezentări şi evenimente publicitare etc. Crearea structurilor de cooperare transfrontalieră şi parteneriatelor între organizaţiile ce susţin cele de mai sus;

Mediu: Proiecte concentrate pe problemele specifice de mediu ale regiunii respective, cum ar fi realizarea studiilor, evaluarea problemelor, training pe probleme de mediu şi acţiuni ce au ca obiectiv creşterea conştientizării publicului în domeniul problemelor de mediu, etc;

Turism: FCPM va asigura finanţarea unei serii de acţiuni “soft” în vederea dezvoltării turismului: studii, planificare, măsuri de întărire a capacităţii instituţionale, programe de training specifice IMM-urilor şi de dezvoltare a resurselor umane în domeniu.

Următoarele tipuri de activităţi sunt ne-eligibile:

Numărul cererilor de finanţare depuse de un solicitant

Un solicitant poate depune una sau mai multe cereri de finanţare.

 

2.1.4 Costuri eligibile: costuri ce pot fi luate în considerare pentru finanţare nerambursabilă

IMPORTANT: Subliniaţi cât mai clar în buget contribuţia din fonduri Phare şi cofinanţarea.!

Doar “costurile eligibile“ pot fi luate în considerare pentru o finanţare nerambursabilă. Aceste costuri sunt specificate în detaliu, mai jos. Prin urmare, bugetul este atât o estimare a costurilor, cât şi un plafon maxim al “costurilor eligibile”. Se atrage atenţia solicitantului asupra faptului că aceste costuri eligibile trebuie să fie costuri justificabile şi nu pot lua forma unor sume forfetare (sume globale).

O recomandare generală pentru solicitant este aceea că, în procesul de verificare ce precede semnarea contractului de finanţare nerambursabilă, să nu apară probleme care necesită schimbarea bugetului propus. Această verificare poate duce la solicitarea de clarificări suplimentare şi, acolo unde este cazul, Autoritatea Contractantă poate impune reducerea bugetului.

Este prin urmare în interesul solicitantului să prezinte un buget realist şi cu un raport optim cost/beneficiu.

Costurile implicate de pregătirea solicitării nu vor fi acoperite de finanţare Phare şi nu vor fi incluse în bugetul proiectului.

Costuri directe eligibile

Pentru a fi considerate eligibile în contextul proiectului, costurile trebuie să îndeplinească următoarele condiţii generale:

Următoarele costuri directe sunt eligibile:

Costuri eligibile indirecte (costuri de regie)

Un procent fix al cheltuielilor de regie ale Beneficiarului, până la maxim 7% din valoarea totală a costurilor eligibile directe, este eligibil ca şi costuri indirecte.

Costurile indirecte sunt eligibile numai dacă nu includ costuri alocate altor capitole din buget prevăzute în Contract.

Costurile indirecte nu sunt eligibile în cazul în care Contractul prevede finanţarea unui proiect propus de o organizaţie care primeşte o altă finanţare nerambursabilă ce acoperă deja costurile de operare de la Autoritatea Contractantă.

 

Rezerva pentru cheltuieli neprevăzute

O rezervă, nu mai mare de 5% din costurile totale eligibile ale proiectului, poate fi folosită doar cu autorizarea prealabilă scrisă a Autorităţii Contractante.

Costuri ne-eligibile

Următoarele costuri sunt ne-eligibile:

    1. CUM AR TREBUI COMPLETAT UN FORMULAR ŞI PROCEDURILE SPECIFICE DE URMAT

      1. Formularul de cerere de finanţare nerambursabilă şi documentele necesare

Solicitanţii trebuie să înainteze formularul cererii de finanţare nerambursabilă anexat prezentului Ghid (Anexa A), de asemenea disponibil pe Internet la pagina: http://www.fsfg.go.ro.

Solicitanţii trebuie să respecte cu grijă formularul de cerere şi ordinea paginilor.

Solicitanţii trebuie să depună cererile (cu toate anexele) completate în limba română (pentru România) şi să prezinte şi un rezumat în limba engleză (un model este ataşat în formularul cererii de finanţare).De asemena, solicitantii trebuie sa includa in cerere si un rezumat in limba bulgara.

Vă rugăm completaţi formularul de cerere de finanţare nerambursabilă cu grijă şi cât mai clar posibil pentru a uşura evaluarea sa. Fiţi precişi şi furnizaţi suficiente detalii pentru a asigura claritatea, privind în special modul în care vor fi atinse scopurile proiectului, avantajele ce vor rezulta din implementarea proiectului şi modul în care proiectul propus este relevant pentru obiectivele programului.

Cererile de finanţare nerambursabilă completate de mână nu vor fi acceptate.

Să vă asiguraţi că Declaraţia Solicitantului, Acordurile de Parteneriat şi cele două tabele referitoare la buget sunt semnate.

Documentele care însoţesc cererea de finanţare nerambursabilă

Cererile de finanţare nerambursabilă trebuie să fie însoţite de următoarele documente:

2.2.2 Unde şi cum se trimit cererile de finanţare nerambursabilă

Cererile de finanţare nerambursabilă trebuie trimise în plic sigilat, prin poşta recomandată, mesagerie expresă sau înmânate personal (aducătorului i se va elibera o confirmare de primire cu data şi semnătura) la adresa indicata mai jos:

Adresa pentru trimitere prin posta, mesagerie expresa sau inminare personala:

In Romania:

Fundaţia „Sfântul Gheorghe" Giurgiu

str. Mircea cel Bătrân nr.21

8375 Giurgiu

Judeţul GIURGIU

 

Cererile de finanţare trimise prin orice alte mijloace (ex: fax sau e-mail) sau trimise la alte adrese vor fi respinse.

Cererile de finanţare (formularul de cerere şi anexele) trebuie să fie depuse în original, plus 5 cópii si in format electronic.

Plicul trebuie să poarte numele complet al solicitantului, adresa organizaţiei şi codul proiectului, precum şi menţiunea "A nu se deschide înainte de sesiunea de evaluare”.

Solicitanţii trebuie să verifice dacă dosarul de cerere de finanţare nerambursabilă este complet, pe baza listei de verificare din formularul standard de cerere de finanţare nerambursabilă.

2.2.3 Termenul limită

Termenul limită pentru primirea solicitărilor de finantare nerambursabilă este 15.09.2003 la ora 16.00 pm. Orice solicitare primită după acest termen limită va fi respinsă în mod automat, chiar dacă ştampila poştei indică o dată anterioară datei limită.

2.2.4 Informaţii suplimentare

Sesiunile de informare, „zile info”, cu intenţia de informare şi sprijinire a participanţilor, vor fi susţinute de către Secretariat (Biroul Regional CBC pentru Fondul Comun al Proiectelor Mici), astfel încât să se asigure un nivel înalt de transparenţă şi bună calitate a propunerilor. (Sesiunile de informare vor fi susţinute în capitalele de judeţ : Mehedinti,Olt, Dolj, Teleorman, Calarasi , Giurgiu si Constanta in Romania si Vidin , Vratza, Montana, Veliko Tarnovo, Pleven , Rousse , Silistra si Dobrich in Bulgaria). Pe durata sesiunilor de informare, se va face o prezentare de 1-2 ore despre condiţiile în care se fac solicitările de finanţare nerambursabilă. După această prezentare se va oferi o perioadă de timp pentru întrebări. Coordonatele (dată, loc, agendă) referitoare la sesiunile de informare vor fi publicate în ziarele regionale/judeţene sau prin alte mijloace de informare.

La adresa de mai jos se pot trimite întrebări, prin fax sau e-mail,cu cel putin 21 de zile inainte de termenul limita indicând clar numărul de referinţă al Solicitării de Propuneri de Proiecte:

E-mail: sfgfnn@pcnet.ro

Fax: 00 40 246 212 462

.

Întrebările care pot fi relevante pentru alţi solicitanţi, împreună cu răspunsurile aferente, vor fi publicate pe Internet la paginile de web: www.mie.ro si www.fsfg.go.ro

 

2.2.5 Confirmarea de primire

În urma sesiunii de deschidere a propunerilor de proiecte, Autoritatea Contractantă va trimite o confirmare de primire tuturor solicitanţilor, menţionând dacă propunerea de proiecte a fost sau nu primită înaintea încheierii termenului limită şi informându-i asupra numărului de referinţă al cererii de finanţare nerambursabilă.

2.3 EVALUAREA ŞI SELECTAREA CERERILOR DE FINANŢARE NERAMBURSABILĂ

Cererile de finanţare nerambursabilă vor fi examinate şi evaluate de Autoritatea Contractantă, cu posibilul sprijin din partea unor evaluatori externi. Toate proiectele solicitanţilor vor fi evaluate conform următoarelor criterii:

 

(1) Conformitate administrativă

(2) Eligibilitatea solicitantilor, partenerilor si proiectelor

(3) Evaluarea calităţii propunerilor şi evaluarea financiară

Vă rugăm luaţi notă de următoarele informaţii importante:

Notă privind Secţiunea 1. Relevanţă

Dacă pentru Secţiunea 1 se obţine un punctaj mai mic decat “bun” (28 de puncte), propunerea nu va mai fi evaluată în continuare.

Notă privind Punctajul

Criteriile de evaluare sunt împarţite în secţiuni şi subsecţiuni. Fiecărei subsecţiuni i se va da un punctaj între 1 şi 5 în concordanţă cu următoarele recomandări: 1 = foarte slab; 2 = slab; 3 = acceptabil; 4 = bun; 5 = foarte bun. Se va acorda prioritate propunerilor care au obţinut cele mai mari punctaje.

Grila de Evaluare

Secţiunea

Punctaj Maxim

Formular de cerere

1. Relevanţă

35

 

Cât de relevantă este propunerea pentru nevoile şi constrângerile specifice regiunii vizate? (inclusiv evitarea duplicării şi sinergia cu alte iniţiative ale Comunităţii Europene)

5

I.1.6(a)

1.2 Cât de clar definite şi strategic selectate sunt grupurile ţintă?

5

I.1.6(c)

1.3 Cât de relevantă este propunerea pentru nevoile grupurilor ţintă propuse?

5

I.1.6(d)

1.4 Cât de relevantă este propunerea pentru obiectivele cooperării transfrontaliere (5) şi pentru una sau mai multe din priorităţile programului (5) ? Nota: Un punctaj de 5 (foarte bun) va fi acordat doar dacă propunerea se adresează, în mod special, cel putin unei priorităţi.

2x5

I.1.6(e)(f)

1.5 Cât de coerente, potrivite şi practice sunt activităţile (inclusiv cele de cooperare transfrontalieră) propuse?

5

I.1.7

1.6 În ce masură propunerea conţine elemente specifice generatoare de valoare adaugată, cum ar fi tehnici inovative, modele de bună practică, promovarea egalităţii între sexe şi oportunităţi egale?

5

general

2. Metodologie

25

 

2.1 Cât de coerent este conceput planul general al proiectului?

(inclusiv criteriile CBC şi stadiul de pregătire în vederea evaluării)

5

I.1.8

2.2 Cât de satisfăcator este nivelul implicării (5) şi al activităţii (5) partenerilor în cadrul cooperării transfrontaliere?

2x5

I.1.8(e)

2.3 Cât de clar şi realizabil este planul de acţiune (inclusiv criteriile CBC)?

5

I.1.9

2.4 În ce masură propunerea conţine indicatori verificabili în mod obiectiv pentru rezultatele proiectului?

5

Cadru logic

3. Durabilitate

15

 

3.1 În ce masură este posibil ca proiectul să aibă un impact tangibil asupra grupurilor ţintă?

5

I.2.1

3.2 În ce masură propunerea conţine potenţiale efecte multiplicatoare? (Incluzând posibilităţile de extindere a rezultatelor proiectului, diseminarea informaţiilor)

5

I.2.2 & I.2.3

3.3 În ce măsură rezultatele proiectului propus sunt durabile (inclusiv parteneriat CBC) din punct de vedere:

- financiar (Cum vor fi finanţate activităţile după încheierea finanţării din partea Comisiei Europene)

- instituţional (structurile vor permite continuarea activităţilor la sfârşitul prezentului proiect? Va exista “proprietate” locală asupra rezultatelor proiectului?)

- la nivel politic (unde este cazul) (Care va fi impactul structural al proiectului – ex.: va duce la îmbunătăţirea legislatiei, normelor de conduită, metodelor etc.?)

5

I.2.4

4. Buget şi Raport cost/beneficiu

10

 

4.1 În ce masură bugetul este clar şi detaliat ?

5

I.3

4.2 În ce masură cheltuielile propuse sunt necesare pentru punerea în aplicare a proiectului?

5

I.3

5. Capacitate managerială şi de expertizare

15

 

5.1 Cât de adecvată este experienţa anterioară a solicitantului în managementul proiectului? Notă: Dacă solicitantul nu are experienţă anterioară în managementul proiectelor, punctajul va fi 1.

5

II.4.1

5.2 Cât de corespunzătoare este experienţa tehnică a solicitantului?

(Ex.: Cunoaşterea problemelor tehnice cărora se adresează)

5

II.4.1

5.3 Cât de eficace este capacitatea de management actuală a solicitantului (incluzând personal, echipament şi abilitatea de a administra bugetul proiectului)?

5

II.4.2

Punctaj Total Maxim

100

 

2.4 INFORMAŢII PRIVIND DECIZIA AUTORITĂŢII CONTRACTANTE DE A ACORDA FINANŢĂRI NERAMBURSABILE

Solicitanţii vor fi informaţi în scris despre decizia Autorităţii Contractante în legătură cu cererea lor. Decizia de a respinge o cerere de finaţare nerambursabilă sau de neacordare a finanţării nerambursabile va avea la bază unul din următoarele motive:

Decizia Autorităţii Contractante de a respinge o cerere sau de a nu acorda o finanţare nerambursabilă este finală.

2.5 CONDIŢII APLICABILE ÎN FAZA DE IMPLEMENTARE A PROIECTULUI, ULTERIOR DECIZIEI AUTORITĂŢII CONTRACTANTE DE A ACORDA FINANŢAREA NERAMBURSABILĂ

După decizia de acordare a finanţării nerambursabile, Beneficiarului i se va propune un contract, în conformitate cu contractul standard al Autorităţii Contractante, anexat prezentului Ghid (Anexa E). Acest contract va stipula, în special, următoarele drepturi şi obligaţii:

Suma finală a finanţării nerambursabile

În contract va fi stipulată suma maximă a finanţării nerambursabile. Aşa cum se menţionează în secţiunea 2.1.3, această sumă se bazează pe bugetul care reprezintă numai o estimare. Prin urmare, această sumă devine finală numai după terminarea proiectului şi prezentarea rapoartelor financiare finale (cf. art. 17(1) si 17(2) din Condiţii Generale, ale Contractului).

Eşecul în realizarea obiectivelor

Dacă Beneficiarul nu reuşeşte să pună în aplicare proiectul în condiţiile asumate şi stipulate în contract, Autoritatea Contractantă îşi rezervă dreptul de a întrerupe plăţile şi/sau de a rezilia contractul (cf. art. 11 din Condiţii Generale). Contribuţia Autorităţii Contractante poate fi redusă şi/sau Autoritatea Contractantă poate cere înapoierea, în totalitate sau parţial, a sumelor deja plătite dacă beneficiarul nu respectă termenii contractuali.

Amendamente la contract şi modificări în cadrul bugetului

Orice modificare a contractului trebuie stabilită în scris printr-un amendament la contractul original (Articolul 9(1) din Conditii Generale). Totuşi, pentru unele modificări (adresele, numărul contului bancar, etc.) este suficientă o notificare către Autoritatea Contractantă (cf. articolul 9(2) din Conditii Generale).

Modificări în cadrul bugetului

Elementele de buget pot varia faţă de cifrele iniţiale, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:

(1) Variaţiile nu afectează scopul de bază al proiectului şi

(2) Impactul financiar se limitează la un transfer în cadrul unui singur capitol de buget sau la un transfer între capitole de buget care implică o modificare mai mică de 10% a sumei iniţiale a capitolului bugetar.

În acest caz, Beneficiarul poate opera modificarea şi trebuie să informeze fără întârziere Autoritatea Contractantă.

Aceasta metodă nu poate fi utilizată pentru a modifica capitolul de buget pentru costuri indirecte (de regie) sau pentru rezerva de cheltuieli neprevăzute, pentru care este necesară aprobarea prealabilă a Autorităţii Contractante (cf. Articolului 9(2) din Condiţii Generale).

În toate celelalte cazuri trebuie înaintată în prealabil, în scris, o cerere către Autoritatea Contractantă şi se va cere un amendament la contract.

Raportare

Rapoartele trebuie întocmite în limba în care este întocmit contractul. Trebuie să se depună rapoarte tehnice şi financiare împreună cu cererile de plată. Rapoartele depuse pentru plăţi intermediare vor trebui însoţite de un plan de acţiune şi un buget pentru următoarea perioadă de implementare a proiectului.

Informaţii suplimentare

În conformitate cu prevederile Articolului 2.1 din Conditii Generale, Autoritatea Contractantă poate solicita informaţii suplimentare.

Plăţi

Beneficiarul va primi o plată în avans. Dacă durata totală a proiectului nu depăşeşte 12 luni sau daca grant-ul nu este mai mare de 100.000 Euro, plata în avans este de 80% din valoarea finanţării nerambursabile.

Dacă durata totală a proiectului depăşeşte 12 luni sau dacă grant-ul este mai mare de 100.000 Euro, plata în avans este de 80% din valoarea finanţării nerambursabile pentru primele 12 luni (conform articolului 15(1) din Condiţii Generale). În acest caz, plăţile intermediare ce urmează pot fi realizate după depunerea de către beneficiar şi aprobarea de către Autoritatea Contractantă a raportului intermediar, a planului de acţiune şi a bugetului pentru perioada ce urmează (conform articolului 15(1) din Condiţii Generale).

Plata finală va fi executată după depunerea de către beneficiar şi aprobarea de către Autoritatea Contractantă a raportului final (conform Art.15(1) din Condiţii Generale).

Înregistrări şi conturi ale proiectului

Beneficiarul trebuie să ţină înregistrări exacte şi periodice, precum şi înregistrări contabile separate şi transparente ale implementării proiectului (cf. articolului 16(1) din Condiţii Generale). Beneficiarul trebuie să păstreze înregistrările timp de cinci ani după data de încheiere a proiectului.

Auditul

Contractul va prevedea posibilitatea verificării documentelor şi a locaţiei/locaţiilor de implementare a proiectului de către servicii ale Autorităţii Contractante, ale Comisiei Europene şi de către Curtea Europeană a Auditorilor (cf. articolului 16(2) din Condiţii Generale ).

Ca o cerinta suplimentara conform prevederilor Articolului 16(4) al Conditiilor Generale, toate finantarile nerambursabile ( indiferent de marimea acestora ) trebuie sa fie supuse unui audit final , care va fi efectuat la sfirsitul operatiunilor.

 

Publicitatea

Trebuie asigurate o promovare potrivită şi o publicitate adecvată pentru acest program finanţat cu fonduri de la Comisia Europeană, de exemplu, în rapoartele şi publicaţiile produse ca rezultat al proiectului sau în afişele publicitare ale proiectului (cf. articolului 6 din Condiţii Generale).

 

  1. LISTA ANEXELOR

Anexa A: Formularul de cerere de finanţare nerambursabilă (format Word)

Anexa B: Buget (format Excel)

Anexa C: Matricea cadru logic (format Excel)

Anexa D: Diurna (pe zile) de la 31 iulie 2001

Anexa E: Contractul standard (format Word)